WELCOME



Thursday, April 28, 2011

Membeli dan mencari penyakit..

Selamat Hari Pekerja... yang akan kita sambut tiap2 tahun pada 1 Mei. Kita semua adalah pekerja. Satu hari diperuntukkan untuk menghargai para pekerja, ada sambutan peringkat negeri dan kebangsaan, cuti umum, pasar raya2 pun turut memberi diskaun sempena cuti hari pekerja. Sepatutnya setiap tahun, untuk memeriahkan lagi hari pekerja, dalam perutusan, PM buatlah pengumuman yang boleh mengembirakan pekerja sekelian , contohnya, bonus ke, pelarasan gaji ke, naikkan elaun ke, tambah elaun baru ke.. Seronok lah sikit noh.

Itu di pihak pentadbiran, kita pulak, bagaimana nak menghargai diri kita sendiri? Wang upah yang kita dapat sebagai pekerja , apa yang kita belanjakan. Kalau difikir2kan, besar juga peratusan yang kita belanjakan untuk menjahanamkan diri sendiri... lebih2 lagi soal makanan, minuman, alat solek dan penjagaan diri, pakaian dan lain2 lagi. Kenapa? Kerana... katakanlah kita belanjakan duit di pasar untuk menyediakan makan tengah hari sekeluarga. Apa yang kita beli, mesti beli ikan, daging, ayam, sayuran, buah2 an dan rempah cabai yang lain2nya. Tahukah anda, 70% daripada kos menanam sayuran adalah untuk membeli racun perosak? Kita yang dikempenkan supaya makan sayuran untuk stay healthy, juga menyumbatkan racun ke dalam diri kita. Kita selalu suruh anak2 makan sayuran, bermakna kita menggalakkan mereka makan racun.

Ayam dan daging pulak, bukan makan makanan semula jadi sekarang ni, penternak memberi ternakan mereka makan makanan konsentrat , yang di proses, yang ditambah aditif seperti antibiotik, hormon dll untuk mencepatkan tumbesaran. Masih ingatkah lagi kes di Cina, susu mengandungi melamin, kerana lembu di beri makan bahan tersebut untuk menggalakkan pengeluaran susu. Akibatnya ramai kanak-kanak yang tidak berdosa menemui ajal. 

Kemudian bahan kosmetik pula, beli mahal2, dan pakai untuk nampak at least presentable, tapi ada bahan berbahaya pulak dah, antaranya merkuri, hidrokuinon, bahan kimia berjadual. Boleh menyebabkan penyakit seperti kanser. Beli mahal2, cantiknya tidak pun, beroleh penyakit pulak, kan nyanya tu.

Kemudian belanja lagi untuk beli kuih, kek, biskut, coklat untuk memenuhi keinginan sweet teeth kita, menyebabkan pengambilan gula yang berlebihan seterusnyua, kena penyakit kencing manis, sakit buah pinggang, rosak penglihatan, mudah mengantuk dan lain2 nya.

Teringin nak pakai gajet moden pulak, beli handset, lap top, i pad , i pod dan macam2 lagi. Ratusan malahan ribuan ringgit dibelanjakan, kesan pada diri? Penggunaan handset, boleh menyebabkan kanser otak, mikrowev oven, pun gitu juga, dikatakan penyebab kanser. Dan lain2 gajet yang wireless, menggunakan gelombang yang kita tak nampak, tetapi memberi kesan kepada kita , menyebabkan sukar tidur, letih lesu, cepat mengantuk, kepala terasa berat, rasa letih bila bangun pagi.

Selain daripada di atas, ada banyak lagi dimana kita berbelanja menghabiskan duit untuk merosakkan diri kita sendiri. Oleh itu, selepas ini, jika kita keluarkan dompet untuk membuat pembayaran , fikir habis2, duit yang kita belanjakan tu, berbaloikah atau menjahanamkan diri .

No comments: