WELCOME



Wednesday, September 7, 2011

Tak habis habis OPS SIKAP..

OPS SIKAP...OPS SIKAP...OPS SIKAP

Bila ada musim perayaan, sibuklah media merwar2kan tentang ops sikap. Dah berpuluh-puluh malah dah yang ke 24 pun. Apa sebenarnya ops sikap ni? Yang mycikgu perasan.. tiap2 kali ada ops sikap ialah makluman tentang data2, berapa kemalangan, berapa maut, kemalangan di lebuh raya, jalan persekutuan dan sewaktu dengannya. Kemudian banding-bandingkan data terkini dengan data tahun2 dulu.

Yang sebenarnya apa yang betul-betul dilaksanakan di sepanjang ops sikap ni? Sepanjang 24 kali, dan sepanjang itulah juga, mycikgu akan travel lebih 500 km balik kampung untuk musim perayaan dan cuti panjang, tidak ada apa yang berbeza dijalan raya, waktu ada ops sikap dan waktu tiada ops sikap. Mungkin mycikgu terlepas pandang, tapi takkanlah dah 24 kalipun terlepas pandang juga.

Adakah dengan hanya meletakkan polis ditiap2 beberapa km di dalam pondok kecil, dapat mengurangkan jumlah kemalangan. Ternyata tidak di ops sikap kali ke 24 ini. Jadi, apa faedahnya, polis duduk dalam pondok2 tu, memerhati jalan raya?
Pertama...Banyak kemalangan jalan raya diakibatkan kecuaian yang berpunca dari lalai yang berpunca dari mengantuk dan lalai. Bulan puasa, memang tak dinafikan ramai yang mengantuk ketika memandu kereta, lepas rayapun begitu juga, ramai yang mengantuk kerana letih beraya (sememangnya musim raya kita semua kurang rehat) kerana sibuknya, beraya, melayan tetamu, menziarahi saudaramara dan jiran-jiran, menyediakan juadah hidangan, bersembang dengan saudara mara yang dah lama tak jumpa hingga lewat2 malam.

Kedua... Banyak kemalangan jalan raya kerana pertambahan kenderaan dijalanraya. Logiklah lebih banyak kenderaan, lebih tinggi kebarangkalian untuk terjadinya kemalangan. Kenderaan bertambah kerana nak balik kampung, nak menziarahi, nak attend kenduri kahwin (cuti panjang, so convenientlah buat kenduri kahwin), dan membeli belah buat persiapan raya . Jadi bertambahlah kenderaan, daripada rutin harian biasa seperti ke tempat kerja dah jadi fenomena pula, apabila berganda2 kenderaan di jalan raya.
Raya tahun ini pulak di burukkan lagi kerana IPT2 membuka pendaftaran pelajar baru, immediately lepas raya. Masa orang berebut nak balik ke tempat kerja, masa tu jugaklah ada keluarga2 yang terpaksa travel ke pusat pengajian tinggi untuk mendaftar anak2. Nama saja pusat pengajian tinggi, tapi akal tak tinggi pun. Sampai berita malam tadi dah ada yang terkorban kemalangan on da way nak pergi mendaftar ke UUM daripada Johor. Maklumlah, selepas sebulan berpuasa, sibuk beraya, sibuk buat persiapan ke universiti, terpaksa pulak travel jauh nuuun ke Utara, tentulah kepenatan...akhirnya??? Berpusara di lebuh raya.
Untuk mengatasi masalah2 ini langkah drastik perlu lah diambil. Perlu drastik kerana bilangan yang terkorban semakin kritikal. Antaranya ialah:

Pertama...Oleh kerana penunggang motorsikal penyumbang besar kepada jumlah kematian, haramkan motorsikal di jalan raya di sepanjang tempoh ops sikap. Walaupun kejam bunyinya, tapi ini untuk kebaikan mereka juga. Perbaiki perkhidmatan kenderaan awam, bagi spesial price , untuk pengguna2 kenderaan awam, supaya mereka dapat travel ke mana2 yang mereka perlukan walaupun tak boleh naik motor. Nampak saja motor dijalan raya... keluarkan saman.

Kedua... Buat penjadualan semula. Sekarang, jalan sesak kerana semua berebut-rebut hendak kembali ke kota2 besar tempat mereka mencari rezeki. Begitu juga kerana musim persekolahan sudah bermula. Untuk elakkan semua orang travel serentak, buat penjadualan semula hari masuk kerja. Kita boleh agihkan hari2 dalam seminggu , contohnya, hari Isnin Kementerian Pertanian, hari Selasa Kementerian Pertahanan masuk kerja , jadi tidaklah semua pengguna berada serentak dan bersesak2 di jalan raya. Kerana ada yang dah mula kerja dan ada yang belum mula kerja. Jumlah hari bercuti boleh lah digilir-gilirkan pada perayaan2 lain pada masa yang akan datang.

Ketiga....Kelajuan boleh membunuh. Jadi, turunkan had laju di lebuh raya dan jalan raya biasa. Kalau had laju 110 km sejam, turunkan jadi 80-90 km sejam, Kalau ada kecemasan, pemandu sempatlah bertindak, kerana bergerak dalam slow motion. Biar lambat, asal kan selamat, kalau dah bawa 160 km sejam, apa2 jadi kat depan.. dah tak dan nak mengelak, bertambahkah statistik kemalangan.

Keempat... Pemandu penat , mengantuk, cuai dan lalai, lambat bertindak akibat badan yang lesu. Bagaimana nak pastikan pemandu berehat secukupnya? Senang saja, beri cuti panjang.. sebelum dan selepas musim perayaan. Rugi tenaga kerja?? Tak, jangan bagi cuti begitu saja, tapi cuti berganti, setiap hari Sabtu, sehingga habis cuti diganti... Sekolah boleh buat sekolah ganti pada hari Sabtu, atau tak ganti pun bila ada kelas tambahan, sukan, aktiviti kokurikulum, perkemahan dan sebagainya, kenapa pejabat tak boleh.. Sekurang2nya cuti musim perayaan ni panjangnya kena 2 minggu... barulah tak kalut nak balik kampung dan balik semula ke tempat kerja.

Kelima....permohonan pertukaran tempat kerja hendaklah dilayan sepenuhnya. Ini dapat mengelakkan orang terpasa travel jauh, kerana duduk jauh dari kampung halaman. Untuk yang baru posting pun, postingkan mereka mengikut alamat di kad pengenalan. Supaya lepas ni, dia tak susah2 nak memohon pertukaran. Buat kajian keperluan tenaga kerja mengikut kawasan. Sekiranya kawasan tersebut sudah berlebih2 tenaga kerjanya, jangan ambil lagi, ambil dari kawasan yang tenaga kerjanya masih kurang. Macam contohnya, guru2 sudah ramai di Kedah, sampai yang duduk di luar Kedah, susah sangat nak balik... intake ke IPGM , Universiti, Kolej dan sebagainya, jangan ambil Kedahan. Sabah dan Sarawak nuhh.. ramai yang tak cukup cikgu, sampai yang semenanjung terpaksa pergi cukupkan, jadi, ambillah pelajar IPGM ramai2 sikit dari Malaysia Timur, up kan sedikit kuota mereka itu. Tak payahlah guru-guru dari luar nak kena pergi mengajar di sana.

Kalau setakat kata2 yang menakutkan saja, seperti
.... jangan jadikan jalan raya pusara...
....ingatlah orang tersayang...
anda mampu mengubahnya...kelajuan boleh membunuh...dan lain2 lagi.. tidak akan berjaya Ops Sikap, walaupun namanya di ubah ke lain. Jangan jadi OPPPOCCOTTT sudahlah...


No comments: