WELCOME



Tuesday, September 13, 2011

My new tools..

Mulanya agak skeptikal juga nak mendapatkan menda ni.. maklumlah tak da coverage nanti, merugikan sahaja. Dahlah ada kontrak setahun bagi broadband dan 2 tahun untuk talian telepon. Tapi terpaksa juga menanggung risiko, kerana kabel selalu kena curi..(hmmm... masih belum ada penyelesaian walaupun masalah ni dah lama terjadi) dan kerana efisen nya TM menggantung perkhidmatan bila bil tidak dibayar. Macam yang dialami dulu, bulan puasa... sibuk dan letih, cuti raya.. balik kampung, akibatnya ada bil tertunggak, bil yang seterusnya belum sampai, tiba2 line dah kena gantung. Baru terperasan bil belum bayar , bayar melalui cimb click pukul 9 pagi, pukul 4 petang telepon tm minta aktifkan semula talian, dia kata bayaran belum masuk!!  Atas talian pun dah 7 jam bayaran belum masuk. Kemudian minta referens number yang selalu kita ignore dan tak ambil kesah nak salin. Mana nak ada. Dan bagitau pulak telepon lagi dalam masa 4 hari untuk aktifkan talian. Nak potong efisen sangat, nak sambung balik payah pulak, walaupun semua tu dalam sistem saja.

Tapi dengan adanya BB ni, bolehlah buat kerja-kerja yang perlu dibuat, seperti key in markah kerja kursus ke Lembaga Peperiksaan, key in markah percubaan ke Lembaga Peperiksaan dan key in markah segala jenis ujian dan peperiksaan ke SAPS. Nampaknya cikgu2 sekarang terpaksa mengeluarkan lebih banyak modal untuk beli lap top, untuk bayar bil broadband, nak share lap top sekolah terpaksa tunggu giliran ... tak sampai lagi giliran , dah kena masuk kelas pulak dah.
Tapi tak pa la... teringat kata-kata seorang isteri kepada cikgu di sekolah, kalau orang buat bendang boleh beli pam ayaq, kenapa cikgu tak boleh beli komputer sendiri... nak buat kerja.

Mujur juga BB Maxis ada coverage di area sekolah dan di kampung masa balik cuti raya dulu, sedangkan di rumah tak ada pulak. Mungkin taman perumahan ni, termasuk ke dalam sikit , jauh dari jalan besar, sebab tu tak dapat coverage. Harap2 Maxis boleh buat satu menara dekat2 sini, sebab kalau ada coverage, boleh potong terus streamyx ni, tak payah nak bayar banyak2 bil.


No comments: