WELCOME



Thursday, August 18, 2011

Ramadhan kali ini...

   Cepat rasa masa berlalu, dah lebih separuh bulan Ramadan ditempuhi. Kecuali hubby yg perlu berehat di PMC diawal puasa hari tu kerana kidney stonenya.. lain2 semua berjalan perfectly smoothly. Alhamdulillah. Program Tadarus cikgu2 di sekolah telahpun mencapai matlamatnya..telah katam minggu lepas. Awal pulak katamnya, dari pemerhatian cikgu, tahun ni, lebih ramai cikgu yang join sekali, sebab tu cepat tamat. Majlis katam akan diadakan 22 Ogos nanti.
     Di sekolah pula, program yang sudah,  sedang dan akan berjalan sepanjang Ramadhan854ni agak banyak juga... kira  happening betullah. Ada percubaan PMR, percubaan SPM dan ujian bulan Ogos untuk tingkatan1,2 dan 4. Dan biasalah, lepas peperiksaan sibuk marking paper dan seterusnya key in markah. Selain markah trial, markah kerja kursus PMR pun kali ni kena key in on line. Due data nya dah tutup 15 Ogos lepas , tapi dilanjutkan ke 19 Ogos, kerana ada sekolah yg belum siap.
     Tahun ni pulak, milai pakai SAPS/sistem peperiksaan atas talian. Dimana semua ujian dan peperiksaan hendaklah di online kan, untuk memudahkan pemantauan Kementerian. Kalut jugaklah, sebab taklimat baru beri, date duenya pulak 2 Sept.. dalam cuti raya tuuu.. Lebih malang sekolah tiada internet kerana kabel dicuri pada 7,9,13 dan 14 Ogos. Pencuri2 tu nak guna duit untuk belanja buka puasa keluarga dia kut.. atau nak beli baju raya anak2.  Dan menyakitkan lagi, dahlah kabel sekolah kena curi, di taman pun kena curi. Rasanyanya dah 3 kali tahunni. kabeltu duduk depan rumah orang je, tak prihatin sungguh orang kita ni. Membiarkan kejadian di depan mata.
     Nampaknya minggu akhir puasa ni, para cikgu kenalah menyinsing lengan, bukan nak sedia juadah puasa, nak siap rumah sebelum raya jauh sekali...tapi kena siapkan kerja2 sekolah, kerana due datenya yang mengejar.
     Hari Rabu lepas sempat juga memenuhi undangan berbuka puasa di asrama, kalau ikutkan, cikgu lebih selesa berbuka di rumah, tapi kesian teringatkan pelajar yg berjauhan dgn keluarga di bulan puasani, cikgupun pergilah menjenguk sebentar. Lepas berbuka, terus balik untuk solat dirumah.
     Semuga hari2 Ramadhan yang masih berbaki lagi ini terus dilalui dengan lancar hingga ke penghujung.


   
   

No comments: